این لکوموتیوها با هدف تأمین نیروی کشش مورد نیاز حملونقل ریلی مسافری و رسیدن به سهم 18درصدی کل حملونقل مسافری در کشور، افزایش ناوگان لکوموتیوهای فعال کشور به میزان 600دستگاه ، ارتقای سرعت قطارهای مسافری تا 160کیلومتر در ساعت، کاهش مصرف سوخت با ارتقای سطح تکنولوژی، انتقال دانش ساخت و تولید لکوموتیو و بومیسازی آن در داخل کشور بهصورت مونتاژساخته شدهاند.
لکوموتیوهای ایران سفیر از ویژگیهای متمایزی همچون بهرهمندی از سیستم ترمز الکتروپنوماتیک، سیستم مولد برق برای استفاده در واگنهای مسافری و موتور دیزل مطابق با استانداردهای روز اروپا برخوردار هستند.به گزارش همشهری، اواخر تیرماه امسال با حضور رئیسجمهور ساخت این لکوموتیوها در شرکت مپنا که از شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیروست ، آغاز شد که در همان زمان نسبت به ایرانی بودن آن تردیدهایی ایجاد شد.